Word je bedrijf straks nog gevonden door AI?

person using macbook air on white table

Tot een paar jaar geleden wist je als ondernemer vaak precies wat je moest doen om online gevonden te worden: je website optimaliseren voor Google. Een goede SEO-strategie en eventueel Google Ads, en je was zichtbaar.

Het speelveld verandert echter razendsnel. Mensen stellen hun vragen vaak niet meer aan Google, maar direct aan AI-platformen zoals ChatGPT, Gemini of Copilot. Die geven vervolgens een kant-en-klaar antwoord, vaak inclusief merk- of productaanbevelingen. Optimaliseren om hier genoemd te worden noemen we Generative Engine Optimization (GEO).

Wat is GEO eigenlijk?

Generative Engine Optimization (ook wel AI SEO, LLM SEO, Answer Engine Optimization – AEO of nog vele andere variaties genoemd) draait erom dat je bedrijf niet alleen in Google gevonden wordt, maar ook in de antwoorden van AI-tools verschijnt.

  • SEO = zorgen dat je goed scoort in zoekmachines.
  • GEO = zorgen dat AI-tools je bedrijf actief aanbevelen.

GEO lijkt dus in feite veel op SEO, zoekmachine optimalisatie, maar er gelden een aantal nuances.

Waarom is dat belangrijk?

Klanten gebruiken AI om keuzes te maken. Onderzoek laat zien dat 9 op de 10 B2B-beslissers AI-platformen gebruiken om leveranciers te vergelijken of te onderzoeken. Daarbij bouw je aan een voorsprong op concurrenten als je actief aan de slag gaat met GEO. Vroege actie = voorsprong en je concurrenten hebben later meer moeite om hierbij te komen.

Ook schuif Google regelmatig de organische zoekresultaten verder naar beneden. Met AI Overviews (de nieuwe samenvattingen bovenaan Google) krijgen bedrijven minder ruimte om zichtbaar te zijn in de zoekmachine.

Hoe kom je in AI-antwoorden terecht?

AI kijkt in de regel naar drie plekken om merken en bedrijven te selecteren:

  1. Google en andere zoekmachines. Een goede SEO-strategie blijft daardoor altijd de basis, ook om genoemd te worden door AI-tools.
  2. Getrainde kennis van AI. Hoe vaak en in welke context word je benoemd op verschillende plekken op het web? Denk aan online artikelen, nieuws en reviews. AI haalt zijn informatie vanuit allerlei bestaande bronnen op het internet die de tool als betrouwbaar classificeert. Digitale PR draagt dus direct bij aan een GEO-strategie.

Praktische GEO-tips voor bedrijven

Wanneer je aan de slag wilt gaan met GEO, ofwel AI SEO, dan zijn er een aantal belangrijke tips om van start te gaan:

  1. Zorg voor actuele en duidelijke content op je website: Schrijf blogs, FAQ’s en gidsen die direct antwoord geven op vragen van klanten.
  2. Bouw aan je online reputatie: Laat je bedrijf regelmatig noemen in betrouwbare bronnen, zoals nieuwswebsite of brancheblogs. Een slimme en kwalitatieve linkbuilding strategie kan hierbij zeer goed werken.
  3. Verbeter je lokale zichtbaarheid: Voorzie je Google Business-profiel en website van actuele gegevens en reviews. Lokale citations (vermeldingen) helpen AI om jouw bedrijf te koppelen aan een bepaalde regio.
  4. Check je techniek: Een website die langzaam laadt of slecht gestructureerd is, kan AI-crawlers in de weg zitten. Dit komt in feite op hetzelfde neer als technische SEO.

En de toekomst?

We hebben helaas geen glazen bol, maar Generative Engine Optimization is geen hype gebleken. Het is de volgende stap in hoe klanten keuzes maken. De vraag is niet meer alleen hoe je hoger kunt scoren in Google, maar ook hoe je ervoor zorgt dat AI je bedrijf aan gaan bevelen. Wie nu inspeelt op GEO optimalisatie, kan concurrenten ver voorblijven.

Wellicht ook interessant