Deze ‘real life’ marketingtechnieken worden onderschat in 2024

person writing on white paper

Door de evolutie van het internet zijn veel marketingtechnieken verdwenen, maar er zijn ook minstens zoveel bij gekomen. De huidige marketing is met name gericht op online scoren en dat is ook logisch. Veel bedrijven zijn namelijk online actief, dus het is ook verklaarbaar dat daar veel aandacht aan wordt besteed. 

Met name aan SEO en SEA en de vele marketingtechnieken die daarbij komen kijken. Echter, veel mensen vergeten dat bepaalde ouderwetse marketingtechnieken ook nog bijzonder effectief zijn. Of misschien zelfs effectiever dan online marketing, wanneer je ze goed weet in te zetten. Maar welke ‘real life’ marketingtechnieken worden in 2024 dan onderschat? We geven je er drie. 

Mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame is al duizenden jaren een effectieve techniek. Bij deze vorm van reclame overtuigen de consumenten elkaar om bij een bedrijf een product of dienst af te nemen en deze vorm van marketing brengt drie belangrijke voordelen met zich mee. 

In de eerste plaats is het bijzonder goedkoop. Sterker nog: mond-tot-mondreclame is zelfs gratis, want het enige wat je hoeft te doen is populair te zijn als bedrijf en klanten tevreden te stellen. Daarnaast is mond-tot-mondreclame geloofwaardig en juist dat is iets waar veel mensen waarde aan hechten in deze tijd. Degene die de mond-tot-mondreclame ontvangt is namelijk een bekende van de persoon die het verstrekt en die is natuurlijk betrouwbaar. Denk aan een buurman of goede vriend. 

Uit een onderzoek van Wharton is zelfs gebleken dat klanten loyaler zijn wanneer ze door mond-tot-mondreclame zijn verkregen. Daarom is het als bedrijf ook relevant om deze techniek te gebruiken door goede producten te leveren, de klant een aangename ervaring te geven en natuurlijk door visitekaartjes van Printis.nl te verstrekken. 

Een geweldige service leveren na de verkoop of dienstverlening

Je kunt de wereld onderverdelen in verschillende soorten bedrijven, maar ze stellen allemaal dat ze een geweldige service leveren. Er is echter een groot verschil tussen dit zeggen en het daadwerkelijk doen en helaas hebben veel mensen daar negatieve ervaringen mee. Lees maar eens wat klachten door op internet en dan zal je zien dat het vaak gaat om een slechte service. Het is helaas een feit, maar veel bedrijven zijn meegaand en betrokken wanneer de klant nog iets moet kopen. Is de koop eenmaal afgehandeld? Dan wordt de service vaak beduidend minder. Minder snel een reactie geven, afpoeieren en andere negatieve zaken komen dan vaak voor. 

Als ondernemer heb je echter jezelf ermee, want het schaadt de reputatie van je bedrijf op meerdere manieren. De ontevreden klanten gaan geen aankopen meer bij jou doen, er staan negatieve recensies online en ontevreden klanten zullen het ook vertellen binnen hun sociale kring. 

Dit probleem kun je gemakkelijk oplossen door ook na de verkoop van een product, of het leveren van een dienst, goede service te verlenen. Heb je als aannemersbedrijf bijvoorbeeld ergens een grote verbouwing gerealiseerd, maar werkt de deur niet goed? Ga dan zo snel mogelijk langs en los dit kleine probleem gratis op. 

Wellicht ook interessant