Zo voorkom je als kleine onderneming betalingsvertragingen

Voor kleine ondernemingen kan het problematisch zijn als klanten en zakelijke contacten facturen te laat betalen. Ze kunnen in de financiële problemen komen omdat ze zelf ook hun rekeningen moeten betalen. Maar er zijn gelukkig wel methodes om ervoor te zorgen dat je als kleine ondernemer er wel op kunt rekenen dat het bedrag op jouw facturen wel op tijd wordt overgemaakt.

Overweeg het gebruik van moderne betaalmethoden

In 2025 is het voor bedrijven helemaal niet raar om via moderne methoden een betaalverzoek in te dienen. Het is allang niet meer noodzakelijk om een schriftelijke of digitale factuur op te sturen om je geld te krijgen. Misschien zijn e-wallets wel het beste voordeel. Die hebben in ieder geval de voorkeur wanneer je met buitenlandse klanten of bedrijven zaken doet. Maar ook voor transacties in het binnenland zijn ze razendsnel en betrouwbaar. Zo wordt veilig storten met MiFinity inmiddels al met veel tevredenheid gebruikt door ondernemers in Nederland.

Gebruik digitale facturatie en automatische herinneringen

Tegenwoordig zijn er heel wat digitale hulpmiddelen om het ondernemerschap makkelijker te maken. Via een boekhoudprogramma of facturatie software kun je het betalingsproces gedeeltelijk automatiseren en versnellen. Laat het programma bijvoorbeeld uit zichzelf herinneringen naar klanten sturen als je te lang moet wachten op je geld. In veel gevallen zijn klanten waarschijnlijk simpelweg vergeten om het bedrag over te maken. Een vriendelijke en geautomatiseerde herinnering is dan genoeg om ze de factuur alsnog spoedig te laten betalen.

Bouw waardevolle klantrelaties op

Een goede relatie met klanten kan ervoor zorgen dat beladingen een stuk sneller uitgevoerd worden. Ze hebben meer vertrouwen in jou en je bedrijf en zijn eerder geneigd om facturen op tijd te betalen. Het begint allemaal met effectieve communicatie en een hulpvaardige instelling bij vragen en opmerkingen. Toegegeven: bij de grootste wanbetalers zal het geen zin hebben. Maar over het algemeen helpt een sterke klantrelatie om je geld op tijd te krijgen. 

Wees proactief bij achterstallige betalingen

Het is verstandig om niet maanden te wachten als de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen verlopen is. Probeer zo snel mogelijk contact op te nemen als er nog niet betaald is. Begin vriendelijk en herinner de klant aan de vervaldatum. Want als je lang wacht duurt het alleen maar langer voordat jij je geld hebt.

Diversifieer inkomstenbronnen

Als je niet afhankelijk bent van één klant is het niet zo erg als er een keer niet op tijd betaald wordt. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, en het vinden van klanten is sowieso een hele opgave als ondernemer. Maar het is wel belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slechts een klein aantal. Zorg ervoor dat een deel van je inkomsten afkomstig zijn van betrouwbare bronnen, zodat een enkele wanbetaler geen grote consequenties heeft.

Leer van je ervaringen

Heb je klanten die regelmatig te laat betalen? Dan is het handig om daar rekening mee te houden. De eerste stap is om niet te lang te wachten met het versturen van een factuur. Doe dat meteen zodra een dienst of product geleverd is. Het kan ook voorkomen dat een andere betalingsmethode beter werkt. Door patronen te herkennen kun je in de toekomst betalingsproblemen voorspellen en voorkomen.

Problemen die ontstaan door langzame betalingen

Met de bovenstaande tips kunnen bedrijven voorkomen dat ze in moeilijkheden komen. Vooral voor kleine ondernemers is het problematisch wanneer ze niet op tijd betaald worden. Over het algemeen hebben ze namelijk kleinere reserves en zijn ze afhankelijk van maandelijkse inkomsten om de operationele kosten te dekken en hun bedrijf draaiende te houden. Leveranciers kunnen bijvoorbeeld niet meer betaald worden en naast de financiële schade is dat ook nog eens slecht voor de reputatie van een ondernemer. Het wordt helemaal erg wanneer het eigen personeel geen salaris meer ontvangt.

Wellicht ook interessant