Hoe leidt zoekmachine optimalisatie tot een hogere omzet?

Ieder SEO-marketingbureau verkoopt het mooie plaatje: zorg dat je in zoekmachines beter zichtbaar bent, dan stijgt je omzet vanzelf. Maar als je een marketingspecialist vraagt hoe dat precies werkt, komt er een verhaal vol lastige vaktermen op je af. Wat is zoekmachine optimalisatie en hoe kan dit tot een hogere omzet leiden? In dit artikel lees je er meer over.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie – ook bekend als SEO – betekent dat je je website verbetert (optimaliseert) zodat die hoger in de resultaten van zoekmachines komt te staan. Dit doe je onder andere op de volgende manieren:

  • Je verbetert je content: content is alles wat je op je site ziet, zoals geschreven tekst, afbeeldingen en video’s. Bij SEO is het belangrijk dat je content relevante zoekwoorden (die gebruikers in de zoekmachine intypen) bevat en dat die bij de zoekintentie van de lezer past. Googelt iemand bijvoorbeeld ‘fatbike onderhouden’ en plaats jij een blog over hoe je dat precies doet, met de juiste zoekwoorden én goede informatie, dan heb je kans om hoog in de zoekresultaten te staan. Ook het regelmatig updaten van je content helpt om relevant en up-to-date te blijven, wat zoekmachines waarderen. Verder is het goed om meta-beschrijvingen en titels van je pagina te optimaliseren.
  • Je verbetert je techniek: de techniek van je website is uitgebreid, maar bij SEO gaat het vooral over hoe goed zoekmachines je websites kunnen crawlen (dit is hoe een zoekmachine je site ‘ziet’) en begrijpen. Ook de gebruiksvriendelijkheid voor je potentiële klanten is belangrijk. Je verbetert de techniek van je site met duidelijke, nette URL’s (zo kort mogelijk), een heldere navigatiestructuur (waarmee je makkelijk van pagina naar pagina klikt) en een goede laadsnelheid.
  • Je verbetert je autoriteit: je autoriteit is je geloofwaardigheid en de mate van vertrouwen die een zoekmachine aan je website toekent. Deze verbeter je door:
  • Backlinks van kwalitatieve sites: wanneer andere betrouwbare sites naar jouw content linken, bouwt dat je autoriteit op.
  • Interne links: door goede interne links te plaatsen, help je zoekmachines en gebruikers om de structuur en belangrijkste pagina’s op je site te begrijpen.
  • E-E-A-T (Expertise, Experience, Authority en Trust): dit zijn kernprincipes van de richtlijnen van Google. Een hoge E-E-A-T-score bouwt vertrouwen op bij gebruikers en bij zoekmachines.
  • Merkbekendheid en gebruikerssignalen: regelmatig gedeelde en gelinkte content op social media en positieve interacties met je merk vergroten je zichtbaarheid en kunnen indirect bijdragen aan je SEO.

Leidt SEO echt tot een hogere omzet?

Dat klinkt allemaal goed, maar heeft een SEO-landingspagina optimaliseren nu echt invloed op je omzet? Het antwoord is: ja, maar het is niet zo simpel. Een enkele goede landingspagina heeft geen invloed. Je volledige website moet goed in elkaar zitten en je bent nooit klaar. Monitoring en aanpassingen aan de hand van behaalde (of niet behaalde) resultaten zijn ontzettend belangrijk. Je behaalt dan ook niet zomaar binnen een week een hogere omzet; daar kan een lange tijd overheen gaan. Wel zijn de resultaten die je behaalt duurzamer dan wanneer je een advertentie plaatst. Stop je met adverteren, dan zijn je ads namelijk ook meteen weg. Maar stop je met SEO, dan duurt het nog wel even voor je website weer zo ver ‘achterloopt’ dat je uit de meest zichtbare zoekresultaten verdwijnt.

Wie kan je website optimaliseren met SEO?

Niet iedereen kan zomaar je zoekmachine optimalisatie voor je uit handen nemen. Laat dit daarom over aan iemand met kennis van zaken, zoals een specialist bij een SEO-marketingbureau of online marketingbureau. Een aanrader binnen dit vakgebied is Semwerkt. De marketeers bij dit bureau kunnen je helpen je website naar een hoger niveau te tillen. Meer weten? Bezoek dan hun website.

Wellicht ook interessant