De werkdag begint. Je zet de belangrijkste dingen die je wilt doen vandaag op een rijtje. Misschien schrijf je ze op een to-do-lijst of misschien zitten ze alleen in je hoofd. Je kent je prioriteiten, maar toch stel je ze steeds uit. Aan het einde van de dag is het je niet gelukt om de taken af te ronden die het belangrijkst zijn. Herkenbaar? Er is helaas niet één simpele oplossing. Dit uitstelgedrag kan namelijk meerdere oorzaken hebben. Soms komt het door de druk van deadlines. Soms heb je gewoon te veel werk. En soms heb je het gevoel dat je een taak niet goed kunt uitvoeren. Je bent in ieder geval niet de enige die last heeft van uitstelgedrag. Ben jij een uitsteller? Probeer onderstaande tips dan eens!
Breek grote taken in kleine stukjes
Een grote taak voelt vaak overweldigend. Dat kan ervoor zorgen dat je er niet aan begint. Een slimme manier om dit aan te pakken is de taak te verdelen in kleinere, behapbare stappen. Heb je jezelf als doel gesteld om een marketingplan te schrijven? Deel deze taak dan in kleinere stappen op. Begin bijvoorbeeld met een marktonderzoek. Daarna schrijf je de doelen op. En dan bedenk je de strategie. Door het werk op te delen, voelt het minder zwaar en is het makkelijker om eraan te beginnen.
Bedenk wat je voelt
Uitstelgedrag kan voortkomen uit verschillende gevoelens. Voel je je gestrest? Onzeker? Of misschien verveeld? Probeer te begrijpen waarom je een taak uitstelt. Als je bijvoorbeeld onzeker bent over een taak, kun je een collega om hulp vragen of extra informatie zoeken. Vind je een taak saai? Bedenk dan wat je kunt doen om het leuker te maken. Dit helpt je om verder te komen.
Gebruik de twee-minuten-regel
Soms stel je taken uit die weinig tijd kosten. De twee-minuten-regel is hier een goede oplossing voor. De regel is eenvoudig: als een taak minder dan twee minuten duurt, doe je hem meteen. Dit voorkomt dat kleine taken zich opstapelen en een steeds grotere drempel vormen. Denk aan het beantwoorden van een e-mail of het terugbellen van een gemiste oproep. Deze aanpak zorgt ervoor dat je snel kleine taken kunt afvinken en meer focus hebt op de grotere taken.
Maak een vaste planning
Probeer een vaste planning te maken voor je belangrijkste taken. Bepaal op welk moment van de dag je het meest productief bent. En plan je belangrijkste werk in dat tijdvak. Zet je telefoon en je e-mail uit. Zo kun je je concentreren op je prioriteiten. Dit voorkomt dat je wordt afgeleid door onverwachte taken.
Wees mild voor jezelf
Niemand is perfect. Iedereen heeft betere en mindere dagen en iedereen stelt weleens dingen uit. De truc is om te begrijpen waarom je het doet. Met de bovenstaande tips kun je beginnen met het aanpakken van dit gedrag. Begin met kleine stappen en wees trots op elke stap die je vooruit zet. Wil je graag dieper onderzoeken waar je uitstelgedrag vandaan komt? Misschien is online coaching dan iets voor jou. Een coach kan je helpen om patronen, gewoonten en blinde vlekken bloot te leggen. Nóg iets op je to-do-lijstje, zeker. Maar wel iets wat zich hoogstwaarschijnlijk dubbel en dwars terugverdient.