Procurement: betekenis, uitleg en voorbeelden

man in white dress shirt sitting beside woman in black long sleeve shirt

In de wereld van bedrijfsvoering is ‘procurement’ een term die steeds vaker wordt gehoord. Maar wat betekent het eigenlijk? In dit artikel gaan we dieper in op de betekenis en uitleg én bieden we enkele voorbeelden van procurement. Of je nu een doorgewinterde professional bent of gewoon nieuwsgierig naar deze term, we hebben alle informatie die je nodig hebt.

We schrijven dit artikel overigens met name voor degene die het begrip lastig vinden om te omvatten. Bijvoorbeeld voor leken die aan het leren zijn over dit begrip of zij wie zich wel in deze wereld bevinden, maar er niet actief mee bezig zijn. Anyway, voel je vooral welkom! Ga lekker zitten en lees op je gemak alles door wat we je te vertellen hebben.

De betekenis van procurement

Laten we beginnen met de basis. Procurement, in het Nederlands ‘inkoop,’ verwijst naar het proces van het aanschaffen van goederen en diensten die een bedrijf nodig heeft om te kunnen functioneren. Dit omvat het vinden van leveranciers, onderhandelen over prijzen, het sluiten van contracten, en het beheren van de gehele toeleveringsketen.

Je bent dus bezig met het beheren en sturen van een inkomende goederenstroom. Met die inkomende goederenstroom wil je bereiken dat een bedrijf te allen tijde goederen en diensten kan aanbieden op de meest efficiënte en kostenbesparende manier die mogelijk is. Het behoud van kwaliteit staat hierbij natuurlijk centraal.

Uitleg

Op naar het volgende punt op de agenda: de uitleg van procurement. Daarbij is het handig om te laten zien dat er bijvoorbeeld een verschil is tussen inkoop en procurement. Die kennis zal je waarschijnlijk en wat helderder beeld geven

Verschil inkoop en procurement

Je zou procurement kunnen schalen onder inkoop. Echter mogen de begrippen toch niet onder dezelfde noemer worden benoemd. Zo verwijst inkoop naar het proces van aanschaf van goederen en diensten om operationele behoeften te vervullen, gericht op kostenbeheersing. Procurement is daarentegen een breder begrip. Het omvat inderdaad inkoop maar richt zich ook op strategische planning, waardecreatie en optimalisatie van de gehele toeleveringsketen. Procurement integreert aspecten zoals risicobeheer, duurzaamheid, leveranciersbeoordeling en strategische samenwerking op de inkoop, om zo concurrentievoordeel op lange termijn te realiseren.

Verschil purchase en procurement

En dan is er nóg een begrip dat weleens wordt aangehaald bij deze term, dat is purchase. Purchase verwijst specifiek naar de inkoop en is dus eerder een onderdeel van procurement, in plaats van dat het nog iets extra’s toevoegt. Sommige bedrijven gebruiken het om onderscheid te kunnen maken in bepaalde plannen, andere bedrijven laten het begrip volledig achterwege. Hoe dan ook kan het zeker voorkomen dat je het ergens ziet staat. En onthoud: purchase = inkoop.

Voorbeelden van Procurement

Om een beter begrip te krijgen van procurement, zullen we enkele praktische voorbeelden bekijken:

  • IT-diensten
    Een bedrijf zet in op cloudoplsag of softwareontwikkeling, zodat de technologische infrastructuur zal worden verbeterd. Dit heeft op langere termijn dan weer effect op de uiteindelijke bedrijfsvorming in positieve zin. De inkoop van een ‘product’ draagt bij aan het verbeteren van de toeleveringsketen, omdat er purchase kan plaatsvinden op basis van statistieken in plaats van onderbuikgevoelens.
  • Contract met leverancier
    Stel in een contract bepaalde afspraken op met je leverancier en sta stevig in je schoenen als bepaalde afspraken niet worden nagekomen. Het geeft je zekerheid en ook zeker bepaalde garanties.

Zo zie je maar weer dat procurement op veel verschillende vlakken kan voorkomen. Je zal uiteindelijk zelf met een professional kiezen op wat voor vlakken procurement iets moois zou kunnen opleveren.

Conclusie

Procurement is een essentieel onderdeel van het bedrijfsleven en het beïnvloedt de algehele prestaties en winstgevendheid van een organisatie. Door het juiste beheer van procurementprocessen kunnen bedrijven competitief blijven en waarde toevoegen aan hun klanten. We zouden zeggen: zet er vandaag nog op in en vier over een jaar de behaalde successen.

Wellicht ook interessant