Verbeter de interne communicatie en til jouw bedrijf naar een hoger niveau

clear glass building interior during daytime

Haal jij als ondernemer het beste uit je bedrijf? De kans is groot dat er verbeterpunten zijn. Maar om een bedrijf zo optimaal mogelijk te laten functioneren, is goede interne communicatie van het hoogste belang. De traditionele communicatiemiddelen voldoen in sommige gevallen niet genoeg om alles op rolletjes te laten verlopen. Door daarin een inhaalslag te maken en de nieuwste technieken in te zetten, zorg je ervoor dat iedereen altijd op de hoogste is van de laatste ontwikkelingen en daar ook naar handelt. Dat heeft direct effect op de slagvaardigheid en productiviteit van je team.

Nieuwsbrief gemist

Hoe vaak hoor je dat een medewerker niet volgens plan heeft gehandeld omdat diegene een nieuwsbrief niet heeft gelezen? Mailtje over het hoofd gezien, in de wacht gezet en vervolgens vergeten, of te vluchtig gelezen en daardoor de kernboodschap niet begrepen? Interne nieuwsbrieven waren voor menig directeur jarenlang de manier om snel een bepaalde boodschap bij alle medewerkers te krijgen. Maar tijden veranderen en tegenwoordig hebben we veel effectievere methoden om het hele team snel bij te praten over de gang van zaken. Ook het intranet dat bij veel bedrijven wordt gebruikt, is inmiddels achterhaald. De reden is simpel: de actie moet in dat geval van de medewerker komen, terwijl je het laatste nieuws liever actief zelf onder de aandacht brengt.

Tonen op alle schermen

Iets te melden? Denk dan als een adverteerder. Die wacht ook niet tot iemand toevallig op zijn website belandt, maar gaat proactief te werk. De boodschap wordt zodanig gepositioneerd dat je die als potentiële klant bijna niet kunt ontwijken. Precies dat is wat de communicatiesoftware van Netpresenter ook doet met jouw interne communicatie. Je wilt dat alle teamleden direct van een bepaald feit op de hoogte zijn? Dan presenteer je die informatie simpelweg op alle schermen die de medewerkers onder ogen krijgen. Dat zijn bijvoorbeeld de beeldschermen van de pc’s op kantoor, de televisieschermen in elke denkbare ruimte van het bedrijfspand maar ook de mobiele telefoons van iedereen die voor het bedrijf werkt. Wat de boodschap ook is, hij komt direct aan. Zo weet je zeker dat je snel en accuraat kunt communiceren met alle werknemers.

Praktische voorbeelden

Een nieuwe collega komt het team versterken. Door diegene in een kort pushbericht met foto aan de collega’s voor te stellen, is iedereen direct op de hoogte. Dit voorkomt ongemakkelijke situaties op de werkvloer, die gemakkelijk zouden kunnen ontstaan als de communicatie te wensen over laat. Extra pluspunt: je kunt de mededeling doen op het moment dat de nieuwe medewerker is aangenomen, maar op de eerste daadwerkelijke werkdag nog een extra reminder sturen naar iedereen, voor een hartelijk welkom in de organisatie. Van geheel andere orde is het melden van een incident binnen het bedrijf. Wanneer zich onverhoopt iets vervelends voordoet, wil je dat iedereen hiervan zo snel mogelijk op de hoogte is. Het kan echter ook een vrolijke boodschap zijn, zoals een onverwachte feestelijke bijeenkomst in de kantine, waar iedereen per direct verwacht wordt. Zo zijn er legio situaties te bedenken waarin snelle communicatie vereist is.

Hogere betrokkenheid, blijer personeel

Eén van de belangrijkste manieren om personeel tevreden te houden, is ze in voldoende mate te betrekken bij het bedrijf. Personeel zoekt naar waardering en erkenning, goede communicatie helpt om dit te bereiken. De cijfers bevestigen het: bij bedrijven die Netpresenter gebruiken voelt 91,6% van de werknemers zich beter geïnformeerd en ervaart ruim 85,6% meer betrokkenheid. Mensen die eenmaal vertrouwd zijn geraakt met het systeem beschouwen het over het algemeen als onmisbaar voor een goede interne communicatie.

Wellicht ook interessant