Misschien heb je het idee al jaren in je hoofd. En heb je meerdere keren gedroomd over hoe het zou zijn als je de sprong in het diepe waagt. Nu is het zover. Je gaat beginnen met je eigen bedrijf. De komende maanden gaat er erg veel op je afkomen. Blauwe brieven van de Belastingdienst, de zoektocht naar klanten en het boven water houden van je hoofd, of je bedrijf. Geen paniek, iedere succesvolle ondernemer is zoals jou begonnen. En er zijn diverse tips die jou een welkom steuntje in de rug geven.
Schaf niet direct alles aan
Uiteraard heb je het een en ander nodig om van start te gaan. ICT hardware is daar een voorbeeld van. 0,01 procent van de ondernemers kan zonder, maar jij waarschijnlijk niet. Goede hardware is een behoorlijke aanslag op je portemonnee en daar zit je als starter niet op te wachten. Je kunt overwegen om je ICT te leasen. Bij bedrijven zoals Leasemasters leaseservice kun je tegen een gunstig tarief benodigdheden leasen.
Machines
Werk je met machines? Dan liggen er enkele behoorlijke investeringen in het verschiet. Kopen heeft zeker voordelen, maar er zijn ook nadelen. Grote uitgaven doen nu eenmaal zeer, zeker als je nog niet over een groot vermogen beschikt. Wist je dat het mogelijk is om vrijwel alle machines te leasen? Stel dat je op het land werkt, dan kun je net zo goed een shovel leasen. Je bespaart er een enorme uitgave mee en kunt als bijkomend voordeel over de beste shovels beschikken.
Een potje apart (of eigenlijk drie)
Als je in loondienst werkt, heb je het makkelijk. Je krijgt maandelijks je salaris en hoeft niet na te denken over de inkomstenbelasting. Dit gaat vanzelf. Als ondernemer heb je hier wel mee te maken, net als met omzetbelasting (BTW). En je hebt geen maandelijks salaris, maar moet het zelf uitzoeken. Het is dan ook slim om potjes te maken. Eén gebruik je voor het salaris dat je aan jezelf uitkeert. Potje twee is voor de inkomstenbelasting en potje drie voor de BTW. Zo voorkom je financiële problemen.
Je pensioen
Ondernemers moeten zelf voor hun pensioen zorgen. Het is niet echt verstandig om daar pas rond je 60e levensjaar over na te gaan denken. Aan de andere kant kun je je afvragen of je vanaf de start van je bedrijf maandelijks een bedrag voor je pensioen apart moet leggen. Je weet immers niet hoe het de eerste jaren gaat lopen. Het is beter om aan het einde van het jaar een pensioenrekening te openen en daar een bedrag op te storten. Dan profiteer je van dezelfde belastingvoordelen, maar zit je niet aan een maandelijks bedrag vast.
Een financieel adviseur
Wil je zeker weten dat je je financiële zaakjes goed op orde hebt? Dan is het slim om contact te zoeken met een financieel adviseur. Dit is veel meer iemand die je boekhouding doet of checkt. Een financieel adviseur is voor ondernemers eigenlijk onmisbaar.