Zo vergroot je de naamsbekendheid van je horecazaak

Zelf ben je natuurlijk hartstikke trots op de naam van je horecazaak. Die heb je vaak met heel veel zorg gekozen. Maar je zal de gasten die je zaak de kost geven die als ze eenmaal bij je aan tafel zitten geen idee hebben hoe de zaak heet. Ze liepen langs een paar terrassen. Bij jou was plek of de kaart die buiten hangt sprak ze aan. Maar hoe de zaak heet? Geen idee. Een beetje meer naamsbekendheid kan dan zeker geen kwaad. En daar kun je op subtiele wijze voor zorgen.

Laat zien wie je bent

Als je de naam van je restaurant alleen op de gevel hebt staan dan kan er nog wel wat meer worden gedaan om die naam beter te laten indalen. Je kunt servetten laten bedrukken met jouw logo. Ook bestek enveloppen met logo zijn in dat opzicht een goede optie. Natuurlijk vraagt dit een extra investering. Blanco wegwerp servetten zijn de goedkoopste optie, maar die doen niets voor je marketing. Je kunt ook onderleggers gebruiken waar de naam van je bistro of lunchroom duidelijk op vermeld wordt. Zo vergroot je de kans dat die net wat beter blijft hangen. Komen dezelfde gasten nog eens langs en ze hebben bij jou lekker gegeten dan is de kans groot dat ze dan opnieuw jouw zaak uitkiezen voor een lunch of diner.

Online bekendheid

Het is vandaag de dag ook heel belangrijk om online vindbaar te zijn. Zorg dus dat je restaurant een goede website heeft die reageert op de juiste zoekwoorden. Het kan een voordeel zijn om het menu online te zetten. Gasten die weten wat ze kunnen verwachten hebben soms sneller de neiging om een tafeltje te reserveren. Dat geldt ook voor gasten die weten wat hun bestelling ongeveer gaat kosten. Als jouw restaurant gemakkelijk kan worden gevonden en door zoekmachines zoals Google en Bing hoog in de resultaten wordt gezet, dan levert dat vaak extra reserveringen op.

Referenties

Behalve bedrukte menu’s en servetten van Multimap zijn ook goede referenties heel belangrijk. Zorg wel dat je uitsluitend eerlijke en dus echte referenties plaatst of laat plaatsen. Het schiet niet op als je nep reviews gebruikt, want dan val je vaak al snel door de mand. Natuurlijk kan er ook een minder positieve referentie tussen zitten. Je kunt met de schrijver daarvan in gesprek gaan, maar biedt nooit dingen aan in ruil voor het verwijderen van de referentie. Reviews zijn een stuk geloofwaardiger als ze niet allemaal 5 sterren geven. Als het gemiddelde waarderingscijfer daalt moet dat een extra motivatie zijn om een tandje bij te schakelen zodat je weer betere reviews krijgt. Bedenk dat een ontevreden klant eerder geneigd is om zijn mening te geven dan iemand die wel heel lekker heeft gegeten. Een tikje frustrerend misschien, maar zo werkt het wel vaak. Je kunt hooguit mensen die je een compliment geven vragen om je online positief te beoordelen.

Wellicht ook interessant