Veilig navigeren in de cryptomarkt: omgaan met veranderende regelgeving

black android smartphone on white surface

Ben jij een van de meer dan twee miljoen Nederlanders die reeds in cryptocurrency belegt, of deze digitale munten gebruikt voor internationale betalingen? Of misschien heb je een bedrijfje dat actief is in crypto?

Wat je situatie ook is, het is een feit dat de cryptomarkt de afgelopen jaren enorm is gegroeid. Steeds meer beleggers (particulier of zakelijk), bedrijven en overheden tonen interesse in deze sector. Natuurlijk betekent dit ook dat regelgevende instanties wereldwijd hun ogen richten op crypto, met als doel om deze innovatieve en vaak onbekende markt veiliger en transparanter te maken.

De opkomst van regelgeving in de cryptomarkt

De cryptomarkt ontstond rond 2009, toen Bitcoin voor het eerst werd gelanceerd. In de jaren die volgden, was de sector grotendeels ongereguleerd, want overheden zagen crypto meer als een grap, niet als iets om serieus te nemen.

Deze ongereguleerde en open markt zorgde voor snelle innovaties, een stijgende populariteit en toename in marktwaarde, maar ook voor risico’s zoals fraude, witwassen en financiële instabiliteit.

Als (late) reactie hierop schoten overheden en wetgevende instanties wereldwijd in actie en begonnen ze zo snel mogelijk nieuwe wetten en regels in te voeren, bedoeld om de sector veiliger te maken.

In Nederland moeten cryptobedrijven zich bijvoorbeeld houden aan de Anti-Money Laundering Directive (AMLD5). Deze wet legt deze bedrijven strenge eisen op, zo moeten ze hun klanten onderzoeken (KYC) en verdachte transacties rapporteren.

Uiteraard heeft dit verstrekkende gevolgen voor cryptogebruikers, die vaak niet zo happig zijn om hun identiteit volledig bekend te maken. Een goed voorbeeld hiervan is de online gokwereld – meer specifiek dan goksites waar je met crypto kan betalen. Naomi Bootman van CryptoNews NL legt uit dat het beste Bitcoin casino in Nederland erg populair is geworden, mede vanwege de gulle bonussen en het ruime, eerlijke spelaanbod. Maar ook de anonimiteit die kwam kijken bij cryptotransacties was zeer aantrekkelijk voor gokkers die liever geen sporen nalaten van hun gokactiviteiten. Helaas is hier tegenwoordig steeds minder sprake van.

Cryptowetgeving doorheen de EU begint ook meer uniform te worden. Waar voorheen de meeste landen hun eigen cryptobeleid voerden, is in de Europese Unie sinds dit jaar de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) van kracht. Deze wetgeving heeft onder andere eisen voor transparantie, bedrijfsvoering en het beheer van activa ingevoerd, net als meer helderheid voor stablecoins en andere cryptogerelateerde zaken.

Cryptobedrijven moesten tot voor kort een licentie verkrijgen in elk individueel land waar ze actief waren, maar dankzij de MiCA kunnen ze nu met een overkoepelende licentie handelen in elk EU-land, wat natuurlijk voordelen biedt voor alle partijen.

Veranderende regelgeving en impact op bedrijven

Naast de overwegend positieve impact van de MiCA, komt deze toename in regelgeving in vrijwel elk land (zeker in Nederland) met een aantal minder voordelige aspecten voor bedrijven.

Cryptobedrijven moeten zich snel aanpassen aan nieuwe eisen, wat kosten met zich meebrengt. Bedrijven moeten tijd, geld en moeite spenderen aan compliance-afdelingen, juridisch advies, en technologieën voor risicobeheer.

Er wordt geschat dat de kosten voor naleving van regels wereldwijd jaarlijks in de miljarden lopen voor de financiële sector, en cryptobedrijven vormen daarop geen uitzondering.

Bedrijven moeten absoluut voldoen aan deze snel-veranderende regels, anders kunnen ze boetes worden opgelegd of zelfs hun licentie verliezen.

Effectieve strategieën voor risicobeheer in de cryptomarkt

Heb je zelf een bedrijf op de cryptomarkt? Dan kan je soms met je handen in het haar zitten wanneer de overheid opnieuw met een nieuwe cryptowet op de proppen komt.

Met deze toename aan regelgeving wordt crypto een meer transparante, maar ook veel meer beperkte sector, waarin je rekening zal moeten houden met risicobeheer. Hiervoor kan je een aantal strategieën toepassen:

  • Inzetten op naleving (compliance): Je moet een robuust compliance-programma opzetten dat zich richt op het naleven van relevante regelgeving zoals AMLD5 en MiCA.
  • Klantonderzoek en transactiemonitoring: Om witwaspraktijken en fraude te voorkomen, wordt er steeds meer verwacht van jou op het gebied van Know Your Customer (KYC) en transactiemonitoring. Dit houdt in dat je je klanten moet identificeren en verdachte transacties rapporteren.
  • Risicoanalyse en risicomanagement: Je kan risicobeoordelingen uitvoeren om potentiële bedreigingen en kwetsbaarheden in kaart te brengen. Dit stelt je in staat om proactief maatregelen te nemen tegen mogelijke problemen en om de gevolgen van regelwijzigingen in te schatten.

Wellicht ook interessant