Als ondernemer wil je natuurlijk niets liever dan het jaar succesvol afsluiten. Dat is niet alleen goed voor de cijfers, maar ook voor het hele team dat er hard voor heeft gewerkt om dit te bereiken. Het belonen van je werknemers na een goed jaar kan de bepalende factor zijn in een hogere retentie, meer waardering en een hechter team.
Retentie verhogen door waardering te tonen
Werknemers die zich gewaardeerd voelen, blijven langer. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 69% van de werknemers zegt harder te werken als ze het gevoel hebben dat hun inspanningen worden gewaardeerd. 78% geeft aan dat gezien worden ze motiveert in hun werk. Het laten zien van erkenning voor de inzet, bijvoorbeeld in de vorm van een feest of een andere vorm van beloning, kan helpen om je werknemers gemotiveerd te houden. Bedrijven die dit goed toepassen hebben minder verloop en presteren beter.
Waardering versterkt het team
Naast het motiveren van de individuele werknemer, kan het belonen van werknemers ook de band tussen collega’s versterken. Door samen successen te vieren leren ze elkaar beter kennen in een informele setting. Dit is erg goed voor de sfeer en kan leidden tot een betere samenwerking op de werkvloer, omdat er meer begrip en vertrouwen voor elkaar is.
Organiseer een uitje of een feest
Om de waardering te tonen kan je van alles doen. Dit kan een borrel zijn op het werk, een middagje teambuilding activiteiten of bijvoorbeeld het houden van een themafeest. Zolang het past bij je bedrijf en je werknemers, is het al snel goed. Zitten jullie een beetje in het noorden van het land, dan is een leuk personeelsfeest in Groningen niet te missen, bijvoorbeeld bij de Paalkoepel aan het Paterswoldsemeer.
Een goede investering
Het belonen van je werknemers is niet alleen een kwestie van het hebben van waardering, maar zeker ook een investering in de toekomst van je bedrijf. Werknemers die zich gewaardeerd voelen blijven langer werken, zijn productiever en werken beter samen. Genoeg reden om te beginnen met het bedenken van een welverdiende beloning!