Met een eigen webshop is het natuurlijk van belang dat je gevonden wordt online. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar een van de belangrijkste manieren is om in te zetten op SEO. SEO is namelijk van belang als je gevonden wil worden in Google. Met een webshop kun je hier zeker punten mee scoren. Kijk hieronder wat het belang is van een SEO-vriendelijke webshop.
Wat is een SEO-vriendelijke webshop?
Een SEO-vriendelijke webshop bestaat uit een aantal onderdelen.
Zo is het belangrijk dat de webshop technisch goed is opgebouwd. Denk daarbij aan de snelheid, mobielvriendelijkheid en de crawlbaarheid. Daarnaast is het ook belangrijk dat er in de webshop wordt gebruikgemaakt van zoekwoorden. Deze kunnen bijvoorbeeld worden geplaatst in teksten, titels en meta-beschrijvingen, zoals bij afbeeldingen. Ook is het belangrijk dat de webshop is voorzien van content die zowel logisch is voor de zoekmachine als voor de gebruiker. Zorg er ook voor dat er structuur en overzicht in de webshop wordt aangebracht: een bezoeker moet natuurlijk wel goed kunnen navigeren binnen jouw webshop. Een webshop maken kan nog een hele uitdaging zijn, gelukkig kun je via Prestashop binnen no time een gebruiksvriendelijke webshop creëren.
Meer zichtbaarheid = meer verkeer
Hoe meer zichtbaar je online bent, hoe meer verkeer je op je webshop krijgt en dat is precies wat je moet willen. Hoge posities in Google zorgen namelijk voor gratis en relevant verkeer. Zeker als je bepaalde producten verkoopt is het goed om hierop te scoren. Zo hoef je niet te doen aan betaalde advertenties, maar kun je het redden met organisch verkeer.
Hogere conversies door gebruiksvriendelijke SEO
Je wil natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers op jouw webshop krijgen. Ook hierbij speelt SEO weer een belangrijke rol. Zoals net al werd benoemd, is het belangrijk om na te denken over een logische navigatie in jouw webshop, maar dat je ook duidelijk bent in de content. Zo moet de productinformatie duidelijk zijn en moet de bezoeker kunnen lezen wat de belangrijkste specificaties zijn van het product. Ook zorgt goede content voor vertrouwen bij de klant. UX en SEO versterken elkaar, waardoor de gebruiker fijner kan navigeren in jouw webshop en dit kan zorgen voor meer verkopen.
SEO verlaagt je marketingkosten
Een ander belangrijk punt als je een SEO-vriendelijke webshop hebt, is dat het je kan schelen in de marketingkosten. Zo ben je minder afhankelijk van betaalde campagnes, denk hierbij aan Google Ads. Ook ben je bezig met een lange termijn investering die zich in de loop der tijd goed kan terugbetalen. Op die manier zorg je voor een stabiele basis om door te kunnen groeien met je bedrijf.