Ben jij er goed in om het juiste personeel te werven?

Voor veel ondernemers is personeel werven een hoofdpijndossier. Als er een medewerker vertrekt en er dus een plek vacant wordt is het immers nog maar de vraag of er een geschikte kandidaat gevonden gaat worden. Er zijn nog altijd honderdduizenden werkzoekenden. Het aantal openstaande vacatures is ongeveer net zo groot. Maar het ontbreekt in veel gevallen aan de juiste match. 

Wat doet een HR manager?

Een HR manager kan werken voor een bedrijf waar deze persoon het personeelsbeleid doet. Het gaat dan niet alleen om werving en selectie, maar ook om het begeleiden van ziekteverzuim en re-integratie, het ontwikkelen en uitvoeren van intern personeelsbeleid en het adviseren bij personeelskwesties. Een vacature HR adviseur kun je vinden bij bedrijven maar ook bij recruiter bureaus en bureaus die HR personeel detacheren bij klanten. Een bedrijf kan tijdelijk behoefte hebben aan een HR professional tijdens een reorganisatie of als er veel personeel moet worden geworven vanwege de opening van een extra vestiging. De HR medewerker kan dan wervingen opzetten voor zowel administratief personeel en andere uitvoerenden als een nieuwe vestigingsmanager. De opdrachtgever kan ervoor kiezen om de complete werving aan de HR professional over te laten of kiezen voor voordracht van kandidaten waar dan alsnog een gesprek mee wordt gevoerd voordat het contract wordt getekend.

Wie is geschikt als HR manager?

Als externe HR manager moet je in staat zijn om je snel het reilen en zeilen binnen een bedrijf eigen te maken. Je moet snel kunnen inschatten wat de bedrijfscultuur is en wat voor personeel er voor dit bedrijf geworven moet worden. Soms moet je als HR adviseur ondersteuning bieden bij het vertrek van personeel. Dat betekent slecht nieuws gesprekken en het opstellen van vaststellingsovereenkomsten en ontslagbrieven. Ook dat hoort bij je taken en is natuurlijk een stuk minder leuk. Maar het geeft je wel meer ervaring in personeelsmanagement die je later weer kunt toepassen bij een volgende opdracht.

Aan de slag als interim HR medewerker

HR medewerker worden in een bedrijf waar je eerder een andere functie had is vaak erg lastig. Je collega’s accepteren vaak niet dat jij nu degene bent die advies geeft over een cursus die iemand wil volgen of die bij het gesprek zit waarin jij over je salaris onderhandelt of misschien wel een officiële waarschuwing krijgt omdat je steeds te laat op het werk verschijnt. Daarom kiezen veel HR mensen ervoor om als HR business partner te werken en hun kennis en ervaring voor steeds nieuwe bedrijven en projecten in te zetten. Je kunt als zelfstandig HR adviseur gaan werken en een eigen bedrijf oprichten. Het is echter veel makkelijker om je aan te sluiten bij een bedrijf zoals The Next Floor. Zij kunnen je dan inzetten voor interessante trajecten bij grote en kleine bedrijven in je eigen regio. Je kunt je eigen tijd indelen en zelf bepalen of je een project wel of niet gaat doen.

Wellicht ook interessant