Steeds meer B2B-ondernemingen zien de online kansen die digitale verkoopkanalen kunnen bieden en hierdoor stappen steeds meer ondernemingen over naar online opties. Om een B2B-webshop te starten kun je kiezen voor diverse platforms, maar Magento valt op als populaire keuze. Ontdek op deze pagina waarom ondernemers kiezen voor Magento en wat het platform voor jouw e-commerce succes kan betekenen.
Voordelen van Magento voor B2B-webshops
Het gebruiken van Magento biedt B2B-webshops een hoop voordelen. Voor een webshop is het belangrijk om mee te groeien met de onderneming en de flexibiliteit en schaalbaarheid van Magento zijn hierdoor een belangrijk voordeel. Via dit platform kun je profiteren van uitgebreide mogelijkheden, die zowel aantrekkelijk voor de klant als je onderneming zijn. Zo is het mogelijk om maatwerk per klant of sector te realiseren en bijvoorbeeld volumekortingen te implementeren.
Een extra voordeel van Magento is dat het modulair is opgebouwd. Hierdoor is dit platform geschikt voor bedrijven die in fases willen uitbreiden. Daarnaast is het mogelijk om bestaande ERP- en CRM-systemen te implementeren, waardoor belangrijke processen als voorraadbeheer en klantdata centraal georganiseerd blijven. Op deze manier blijven de bedrijfsprocessen efficiënt en ben je niet extra tijd en energie kwijt aan het bijeenbrengen van deze data.
Stappenplan voor het realiseren van een Magento-oplossing
Een Magento webshop laten maken begint met een grondige analyse van de bedrijfsprocessen. Deze analyse is de basis en daarna volgt de technische implementatie. Hierbij wordt onder andere gekeken naar welke extensies van meerwaarde zijn en wordt er een stabiele hostingomgeving opgezet. Vervolgens worden er in de testfase gebruiksscenario’s doorgenomen en wordt er feedback verzameld. Op deze manier kan de webshop geoptimaliseerd worden en zal de definitieve oplevering zo soepel mogelijk verlopen. Een Magento webshop laten maken door een B2B webshop specialist zoals Atvise scheelt je niet alleen een hoop tijd, maar zorgt er ook voor dat je verzekerd bent van een betrouwbare webshop en een goede start.
Praktische best practices en valkuilen
Een vaak onderschat onderdeel bij de overstap naar Magento is de datamigratie. Met name bij grote of complexe productcatalogi is de planning hiervoor een belangrijk onderdeel waar aandacht aan besteed moet worden. Ook de prestaties van de B2B-webshop hebben aandacht nodig, zodat de webshop snel en stabiel is. Om er zeker van te zijn dat de webshop goed is beveiligd en voldoet aan alle eisen, is het verstandig om een B2B webshop specialist zoals Atvise in te schakelen.