Alle voor- en nadelen van een werktelefoon

person using phone and laptop

Veel moderne professionals in het bedrijfsleven hebben een werktelefoon. Althans, ‘hebben’ is een groot woord. Hen wordt een telefoon vanuit de werkgever uitgeleend, waar ze alle werkgerelateerde zaken op kunnen regelen. Fijn om werk en privé gescheiden te houden, maar is zo’n werktelefoon eigenlijk altijd wel zo handig? Laten we in deze blog eens kijken naar beide kanten van de medaille. Met andere woorden, in deze blog lees je over de voor- en nadelen van een werktelefoon.

Voordelen van een werktelefoon

Dus, we beginnen maar aan de positieve kant van die ene medaille. Er lijken steeds meer werkgevers over te stappen op zo’n werktelefoon, maar waarom eigenlijk.

#1 Gecentreerde bereikbaarheid

Je bent bereikbaar, wanneer je bereikbaar moet zijn (onder werktijd dus). De werkgever zorgt voor een telefoonabonnement, bijvoorbeeld een sim only alleen bellen en je hebt daardoor ook geen gezeur om het splitsen van kosten, omdat de telefoon ook nog ‘privé’ zou worden gebruikt. Bovendien kunnen er een soort plugins worden geïnstalleerd, waardoor je van al je collega’s automatisch het nummer en naam in de telefoon hebt staan. Dat is toch super?

#2 Scheiding werk en privé

We hadden het er al over, maar door een aparte werktelefoon te gebruiken, kun je een duidelijke scheiding creëren tussen je professionele en persoonlijke leven. Dit helpt bij het behouden van balans en voorkomt dat werk constant je vrije tijd binnendringt. Tijdens werktijd voorkom je juist weer dat het ‘privé’ een stoorzender vormt, wat de commitment aan het bedrijf verhoogd. Erg fijn, kunnen we ons zo voorstellen.

#3 Beveiliging

Veel werktelefoons worden geleverd met ingebouwde beveiligingsfuncties, zoals encryptie en remote wipe-opties. Dit vermindert het risico op gegevensinbreuken en verlies van vertrouwelijke informatie. Je kan als werknemer trouwens ook niet veel stiekeme dingen doen op je werktelefoon, want dat is later ongetwijfeld weer terug te vinden. En nee, dat heeft niet zo zeer iets met jouw privacy te maken, maar wel met de gevoeligheid van het bedrijf

Nadelen van een werktelefoon

Waar er voordelen zijn, zijn er helaas ook nadelen. We zetten deze even voor je op een rijtje.

#1 Kosten

Bijna elke Nederlander heeft wel een eigen telefoon in het bezit. Dat er soms via die weg een telefoontje voor het werk moet worden gevoerd, is dan ook geen probleem. Zolang de werkgever maar die kosten dekt. Schaft de werkgever voor het hele bedrijf een werktelefoon aan, dan snap je wel dat dat een enorme investering is. Al helemaal als je je bedenkt dat die dingen ook kapot gaan.

#2 Technische problemen

Net als elk ander elektronisch apparaat is een werktelefoon vatbaar voor technische problemen, zoals softwarestoringen of hardwaredefecten. Dit kan leiden tot onderbrekingen in het werk en tot veel frustratie. Bovendien is het defect ook het probleem van de werkgever, niet van de werknemer. Wéér een extra kostenpot.

Dus ja, wat is dan wijsheid, vraag je je misschien af. Het belangrijkste is om sowieso naar het budget te kijken. Bovendien wil je je afvragen of een werktelefoon echt nodig is. Een leerkracht zal je wellicht eerder een werktelefoon aanbieden dan een medewerker van een kledingwinkel, om maar even een voorbeeld te noemen. Ach, met wat wijsheid op zak van hoe je werknemers functioneren, kom je vast tot een passend antwoord. Weet dat zo’n telefoon waarschijnlijk wel de commitment bij werknemers onder werktijd zal verhogen.

Wellicht ook interessant