Elke sterke onderneming probeert natuurlijk altijd de maximale winst te pakken terwijl je ook je klanten tevreden houdt. Dit is helaas toch wel iets lastiger dan dat je in eerste instantie zou denken. Gelukkig is er een methode bedacht die jouw onderneming kan helpen om er echt tussenuit te springen. Ken jij hem al?
Wat is Lean?
Lean is een methode die gericht is op het verminderen van verspilling en het maximaliseren van waarde voor de klant. Het concept van Lean werd voor het eerst populair door de productiemethoden van Toyota. Maar wat is het precies? Lean richt zich op het vinden en verminderen van werk dat geen waarde toevoegt aan het eindproduct of de dienst. De zeven soorten verspilling in Lean zijn:
- Overproductie
- Wachten
- Transport
- Extra verwerking
- Voorraad
- Beweging
- Defecten
Door deze verspilling te verminderen, kunnen bedrijven sneller werken en hun middelen beter benutten. Zo bespaar je niet alleen geld, maar kan je ook je klanten sneller tevreden maken.
Wat is Six Sigma?
En dan het tweede deel van de methode. De Six Sigma is een methode die zich richt op het verbeteren van de kwaliteit door het proces nog soepeler te laten lopen. Het doel is om defecten en fouten te verminderen tot een niveau van maximaal 3,4 defecten per miljoen kansen. Een heel ambitious nummer, maar zeker haalbaar met goede training in de methode. Six Sigma maakt gebruik van een lijstje, bekend als DMAIC.
- Define (Definiëren): Identificeer het probleem en doelen
- Measure (Meten): Verzamel gegevens om de huidige prestaties te begrijpen.
- Analyze (Analyseren): Analyseer de gegevens om de oorzaken van het probleem te vinden.
- Improve (Verbeteren): Implementeer oplossingen om het probleem op te lossen.
- Control (Beheersen): Houd de verbeteringen in de gaten om ervoor te zorgen dat de verbeterde prestaties worden gehandhaafd.
Hoe werken Lean en Sigma zo goed samen?
Lean en Six Sigma vullen elkaar echt goed aan. Lean richt zich op het soepel lopen van processen en het tegengaan van verspilling, terwijl Six Sigma zich richt op het verbeteren van de kwaliteit. Samen bieden ze een echt krachtige combinatie voor procesverbetering die zowel voor vlotheid als kwaliteit zorgt.
Hoe verbeteren Lean Six Sigma ondernemingen?
Maar dan is de vraag natuurlijk, waarom heeft mijn onderneming dit nodig? Het is natuurlijk zonde om te investeren die niet aan je wensen voldoet. Gelukkig is dit echt niet het geval met de Lean Six Sigma training. Lean People is een bedrijf dat zich hier in specialiseerd, zo weet je zeker dat er garantie op een goede training is. Nog niet overtuigd? Hier zijn nog enkele belangrijke punten.
Kosten verlagen
Door verspilling te verminderen en het werk vlotter te maken, kunnen bedrijven hun kosten flink verlagen. Dit kan leiden tot besparingen en een betere winstmarge.
Verbeterde kwaliteit
Six Sigma helpt bedrijven bij het vinden en oplossen van problemen die leiden tot defecten. Dit zorgt voor een hogere productkwaliteit en een vermindering van het aantal klachten en retouren.
Verhoogde klanttevredenheid
Door processen te stroomlijnen en de kwaliteit van producten en diensten te verbeteren, kunnen bedrijven sneller en beter aan de behoeften van hun klanten voldoen. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
Snellere doorlooptijden
Lean Six Sigma helpt bedrijven bij het verkorten van doorlooptijden door inefficiënties en knelpunten in processen te identificeren en aan te pakken. Dit stelt bedrijven in staat om sneller te reageren op marktveranderingen en klantbehoeften.
Gegevensgestuurde besluitvorming
Six Sigma legt een sterke nadruk op het gebruik van gegevens en analyses om beslissingen te nemen. Dit helpt bedrijven om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en risico’s te verminderen.