Als ondernemer ben je erbij gebaat om het imago van je bedrijf zo goed mogelijk te houden. De strijd om de gunst van de klant kan door kleine details in jouw voordeel uitvallen. Het creëren van een band met jouw potentiële klanten is eigenlijk veel belangrijker dan een gerichte verkoopactie. Het draait immers veelal om loyaliteit. Een klant moet zich thuis voelen bij jouw merk en het idee krijgen dat jij echt de betere partij bent. Hier zijn enkele slimme tips om in de praktijk toe te passen.
Deel je kennis
Ben je ergens heel goed in? Help anderen daar dan mee op weg. Heb je bijvoorbeeld een tekstbureau en verzorg je persberichten voor bedrijven? Geef dan via sociale media taaltips om mensen op weg te helpen. Je zou misschien denken dat je daardoor je eigen glazen ingooit, maar het tegendeel is het geval. Als een klant een goede tekstschrijver nodig heeft, zal hij eerder aan jou denken, vanwege de door jou gepresenteerde reeks tips. Dit werkt natuurlijk ook voor erfrechtspecialisten, klusjesmensen en rijinstructeurs. Door je kennis te delen, geef je jouw eigen bedrijfsimago een positieve impuls.
Maak het moeilijke eenvoudiger
Misschien houdt jouw bedrijf zich bezig met een ingewikkeld technisch proces dat voor een gemiddelde Nederlander moeilijk te bevatten is. Je kunt in dat geval een bedrijfsvideo laten maken waarin je duidelijk laat zien wat er binnen de muren van jouw bedrijf gebeurt en wat daar zoal bij komt kijken. Onbekend maakt onbemind, zo luidt het gezegde. Als je goed kunt laten zien wat je doet en op welke manier je dat doet, zullen mensen over het algemeen ook meer waardering voor jouw bedrijf krijgen. Als je daarbij ook nog aanstipt op welke wijze je bezig bent met duurzaamheid en de inclusieve samenleving, kun je echt punten scoren.
Betere vindbaarheid
Wist je dat een bedrijfsvideo je helpt om beter te worden gevonden op internet? Dat heeft te maken met de manier waarop zoekmachines de stroom aan gegevens over jouw bedrijf interpreteren. Als je een video van je bedrijf online hebt staan, geeft dat een extra impuls aan de zoekresultaten en dus zal jouw bedrijf vaker verschijnen op de beeldschermen van potentiële klanten. Bovendien bestaat de kans dat mensen jouw video zullen gaan delen op sociale media. Op die manier verspreidt jouw boodschap zich als een olievlek over het internet.